5 jaar Koningin Mathilde: aflevering 20 – de media

We naderen stilaan het einde van deze reeks van terugblikken op 5 jaar Koningin Mathilde. Vandaag hebben we het even over de media: Koning Filip en Koningin Mathilde hebben hun best gedaan om de media van in het begin te betrekken. Zo zijn zij alle grote mediahuizen in het land gaan bezoeken, en organiseren zij elk jaar een ontvangst op het Paleis voor de media. De voorbije 5 jaar heeft het hof ook de officiële website vernieuwd, en een Twitter-, Facebook- en Instagram-account gelanceerd. Een overzicht van een aantal activiteiten:

© Place Royale/RTL

Op 25 februari 2014 brengen Filip en Mathilde een bezoek aan “MEDIALAAN” (VTM, 2BE, JIM, Vitaya, VTMKZOOM, Q-music, JOE fm) te Vilvoorde, naar aanleiding van de 25ste verjaardag van het bedrijf en de naamswijziging naar MEDIALAAN. Zij nemen er o.a. kennis van de werking van de nieuwsredactie en van de uitdagingen in de mediawereld.


 

Op 19 maart 2015 bezoeken Filip en Mathilde de Franstalige openbare omroep RTBF in Brussel. Zij wonen er een werkvergadering bij over de huidige uitdagingen van de RTBF en bezoeken vervolgens de newsroom en een radiostudio. Het bezoek wordt afgesloten met de viering van de 15de verjaardag van het dagelijkse informatiejournaal voor kinderen van 8 tot 12 jaar Les Niouzz.


 

Op 28 mei 2015 bezoeken Filip en Mathilde de Vlaamse openbare omroep VRT in Brussel. Zij wonen er een werkvergadering bij over de huidige uitdagingen voor de VRT en bezoeken vervolgens de nieuwsstudio en de studio van de jongeren televisiezender Ketnet.

© Koninklijk Paleis

Op 29 september 2015 bezoeken Filip en Mathilde het mediabedrijf Mediafin. Mediafin is de uitgever van de zakelijke dagbladen De Tijd en L’Echo. De Koning en de Koningin nemen er deel aan een werkvergadering over de technologische en economische uitdagingen van het bedrijf en over de samenwerking tussen de Nederlandstalige en Franstalige redacties. Zij wonen vervolgens een redactievergadering van L’Echo bij. Na een ontmoeting met journalisten in de redactiezalen wordt het bezoek afgesloten met het bijwonen van een redactievergadering van De Tijd.


 

Op 20 oktober 2015 hebben Filip en Mathilde vertegenwoordigers van de audiovisuele, print en online media ontvangen in het Paleis te Brussel.

© Koninklijk Paleis

Op 17 maart 2016 bezoeken Filip en Mathilde het mediabedrijf RTL Belgium in Brussel. Zij wonen er een werkvergadering bij en bezoeken vervolgens de redactie, de TV-regie, de studio van het magazine Place Royale en de studio van RTLinfo. Het bezoek wordt afgesloten met een ontmoeting met het personeel van RTL Belgium.

© VRT – Karrewiet

Op 20 april 2018 ontving Koningin Mathilde kinderreporter Billie van Karrewiet om haar een rondleiding te geven door de Koninklijke Serres te Laken, die de dag nadien open gingen voor het grote publiek. 

Filip en Mathilde lieten zich ook een tijdje door de verschillende nationale media volgen ter ere van ‘500 dagen Koning Filip’ waar toen een unieke reportage over werd gemaakt. 

De voorbije 5 jaar is helaas het programma ‘Royalty’ (op vtm) van de buis gehaald en ook het Franstalige ‘Place Royale’ (RTL) wordt minder uitgezonden dan voorheen. Hierdoor is de royalty verslaggeving de voorbije 5 jaar wel een pak minder geworden in België dan voorheen. Nog een klein puntje van kritiek: het hof zou eindelijk eens moeten investeren in een eigen professionele fotograaf, die de activiteiten van de koninklijke familie vastlegt. De foto’s die nu gemaakt worden met de telefoon van de communicatiemedewerkers zijn niet echt wat het zou moeten zijn…

Digiprove sealCopyright secured by Digiprove © 2018

3 comments

  1. Isabelle schrijft:

    Ongelofelijk dat het grote belang van audiovisuele communicatie nog altijd niet volledig wordt ingezien door het paleis… De kwaliteit van foto’s en video’s van bv. het Deense hof is iets wat België zeker kan gebruiken. Je neemt er de berichtgeving een stuk mee in handen door, en dat zou hier zeker geen kwaad kunnen.

  2. Heidi schrijft:

    Onbekend maakt onbemind, denk ik soms. Idd de verslaggeving op de buis is een heel pak minder.En tevens is ook het maandblad ‘Royals’ gestopt. Als ik het vergelijk met vb Nederland, waar er bij speciale gelegenheden zoals staatsbezoeken, koningsdag, … speciale uitzendingen zijn, dan denk ik dat de mensen ook een beter beeld krijgen van het koningshuis. Media spelen nu eenmaal een grote rol de dag van vandaag.

    Wat de kledij betreft zou ik graag het broekpak nog eens terug zien.

    Dank u wel Jelka voor dit leuk overzicht.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.