Beste Majesteit,
Beste Mathilde,

Iets meer dan vier jaar geleden werd u onze nieuwe Koningin, koningin van een modeland in het hart van Europa. Ter ere hiervan ontving u van het Flanders Fashion Institute, de belangenbehartiger van de Vlaamse modesector, nu het Flanders District of Creativity (Flanders DC), een resem informatie en tips over jonge Belgische ontwerpers.
Dit was in de hoop dat u zich zou ontpoppen tot dé ambassadrice van onze Belgische mode. U staat vaak nationaal en internationaal letterlijk in de spotlights. Het is bijna evident dat uw steun een boost is voor een jonge, talentvolle creatieveling die elke dag moet knokken om zijn of haar plaats te vinden in de harde modewereld.

Als modeblogster bestudeer ik bijna met een vergrootglas uw kledij, uw juwelen, uw schoenen en andere accessoires. Vier jaar later kan ik helaas alleen maar vaststellen dat u met die informatie bitter weinig gedaan heeft. Mag ik zo vrij zijn om dit te zeggen, Mevrouw? Een gemiste kans voor de grote groep modeontwerpers die België te bieden heeft. Talent van eigen bodem moeten we koesteren. Graag wil ik de oproep van Flanders DC destijds dan ook nog eens herhalen.

U heeft wel degelijk aandacht voor mode. U straalt ook altijd erin. Tijdens recente buitenlandse reizen bent u niet vergeten om een lokale ontwerper in de kijker te zetten. Zo droeg u in India een jurk van Anita Dongre, die traditionele Indische jurken maakt, iets wat in een maatschappij waar meisjes emancipatorisch achtergesteld zijn, niet evident is. Of charmeerde u alle Nederlanders door een Jan Taminiau-jurk aan te trekken.

Het lijkt me dan ook maar een kleine stap te zijn om deze gewoonte ook te lanceren tijdens uw dagdagelijkse bezoeken in eigen land. België kent zoveel modeopleidingen, zoveel scholen , zoveel docenten die zich dagelijks inzetten om creatieve jongeren te ondersteunen in hun droom. Wij zijn er klaar voor om u weer te zien experimenteren met andere Belgische ontwerpers.

Kunst heeft al onze steun nodig. Als beschermvrouw van talloze culturele instellingen en organisaties bent u het zeker met mij eens. Mode is de kunstvorm die het meest zichtbaar en toegankelijk is in onze samenleving. Het staat niet alleen garant voor talloze banen in eigen land, het is tevens een ideaal visitekaartje voor België als creatief en ondernemend land.

Wilt u mee hieraan helpen, Majesteit?

Als u op zoek bent naar inspiratie, neem dan af en toe eens een kijkje op www.ikkoopbelgisch.be. Want in die afgelopen vier jaar is er ondertussen heel wat nieuw talent ontsproten in dit klein landje aan de Noordzee.

Ik vraag u niet om front row te zitten op de modeweken van Parijs of Milaan.
Tijdens de afstudeershows van pakweg de Antwerpse Modeacademie of La Cambre daarentegen…

Modieuze groeten,

Jelka Van Duyse
www.modekoninginmathilde.be

4 reacties

  1. Gratuite reclame, beseft u wel dat u niet namens een instituut kan spreken?

  2. Inderdaad, goed gezegd en geschreven. Jelka, je hebt deze brief toch ook naar het Koninklijk Paleis opgestuurd ? Of wordt die in de pers gepubliceerd ? Inderdaad, Mathilde moet nog meer de Belgische mode steunen. Een aantal jaren terug werd de slogan “Dit is Belgisch, C’est du Belge” gebruikt om de mensen te sensibiliseren. Ze moet de Belgische mode steunen en zich daarbij niet beperken tot Natan of Dries van Noten. Er is nog werk aan de winkel maar misschien kan dit voor 2018 een van haar goede voornemens zijn. Ik kijk al uit naar het jaaroverzicht om te zien of ze met die open brief iets gedaan heeft.

  3. Heeft ze al een brief terug geschreven?

Laat een antwoord achter aan Sanne Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Je houdt misschien ook van..